Az oszteopátia

Az oszteopátia manuális orvoslás, illetve manuális diagnosztikai és kezelési metódus, mely a test szerkezete és annak különböző funkciói közötti kapcsolatot helyezi előtérbe.

Az oszteopát kezelés a testi problémák széles spektrumának kezelésére ajánlott. Ezek közé tartoznak az ízületi és izomfájdalmak, nyaki fájdalom, derékfájás, csípő, medence, és végtagfájdalmak. Ezen kívül komplexebb problémák kezelésében is hatékony tud lenni. Ezek közé tartoznak például az emésztési zavarok, bizonyos fejfájás típusok, testtartási problémák, görcsök, érrendszerrel kapcsolatos problémák, thoracic inlet/outlet szindróma, illetve légzési nehézségek.

Az oszteopátiában lényeges a prevenció. Mint holisztikus megközelítés, az oszteopát a test egészével foglalkozik, a problémának az eredetét keresi és kezeli, ahelyett, hogy csak a tünetre koncentrálna. Az oszteopát egyik célja, hogy a testben jelentkező diszfunkciókat kezelje, mielőtt azok rosszabbodnának és patológiássá válnának. A fájdalom és diszkomfort érzések jelzik a betegnek, hogy már egy bizonyos diszfunkció régóta jelen van a testben. Bármilyen diszfunkcióban lévő struktúra (idegek, erek, ínszalagok, izmok, lágyszövetek, kötőszövetek, ízületek, szervek stb.) hat a vele kapcsolatban lévő struktúrákra, és diszfunkciót vagy akár komolyabb problémát illetve betegséget válthat ki azokban.

Míg egy orvos nem feltétlen veszi kezelésbe a beteget ameddig patológiás elváltozás nem tapasztalható, addig egy oszteopát a diszfunkiót már kezeli annak érdekében, hogy az ember általános közérzetét javítsa, illetve meggátolja annak súlyosbodását és a patológia kialakulását.

Hogyan kezeli az oszteopát a diszfunkciót? Egy adott struktúra beidegzése illetve érellátottsága, továbbá a mechanikai komponensei mind befolyásolják a funkciónális működését. Azáltal, hogy a struktúrák mobilizálhatóságát, érrelláttottságát, és beidegezését serkentjük, a struktúra jóllétét elősegíthetjük és ezáltal beteggé válásának kialakulását elkerülhetjük.

Az oszteopát megpróbálja a test különböző rendszereit egyensúlyba hozni, illetve az általános közérzetet befolyásolni. Különböző manuális technikákat használ a problémák kezelésére. Ezek közé tartoznak a lágyszöveti technikák, a nyújtás, illetve az ízületek mobilizációja vagy manipulációja.

Komplex problémák kezelése érdekében az oszteopát további vizsgálatok (röntgen, MRI) elvégzésére kérheti a pácienst, illetve teamben dolgozik, más szakemberekkel konzultál.